Používáte CRM systém, nebo se na implementaci CRM teprve chystáte? Proces zavedení CRM není jednoduchý, ale odměnou vám bude funkční systém, který bude sloužit k efektivní komunikaci se zákazníky a jejich udržení a v delším časovém horizontu tedy povede ke zvýšení zisků. Přečtěte si, čemu byste při implementaci CRM měli věnovat pozornost, aby se vám investice do CRM systému co
V předchozí části tohoto článku jsme se věnovali tomu, co je CRM systém, proč jej zavádět a na co si dát pozor při jeho výběru. V tomto pokračování se již detailně zaměříme na samotný proces vlastní implementace CRM. Podrobně se o něm rozepíšeme a dále rozebereme provoz a údržbu CRM systému a stručně se zmíníme i o kritériích efektivity implementace CRM systému.
→ Tip: Přečtěte si o desateru pravidel při výběru toho nejlepšího CRM systému.
Předpokládejme, že jste vybrali ten nejlepší CRM systém. V tomto okamžiku startuje proces implementace CRM, který je v podstatě ještě více důležitý než samotný výběr CRM systému. Proces implementace je vždy řízený metodikou dodavatele CRM systému. Pokud jste zvolili skutečně kvalitního a prověřeného dodavatele s adekvátními referencemi, bude mít proces implementace CRM již dokonale optimalizovaný.
První fází implementace byl měl být důkladný rozbor a analýza vašich specifických potřeb zákazníka. Výsledek této analýzy by měl dodavatel CRM systému zpracovat do podoby návrhu konkrétního řešení, které bude v rámci implementace v CRM systému realizováno. Návrh řešení by měl obsahovat:
Jakmile je návrh řešení zafixovaný, následuje fáze samotné instalace a nastavení CRM systému.
Samotná instalace se odvíjí podle toho, zda se rozhodnete pro cloudové řešení, nebo on-premise variantu na vlastním hardwaru. Druhá varianta může znamenat další výdaje na případný upgrade hardwaru. Po instalaci následuje nastavení CRM systému (zahrnující i přidělování přístupových oprávnění) a v předchozí fázi odsouhlasené zavedení a zaplnění datových entit, konkrétně se jedná o zákaznická data, rozpracované obchodní případy, leady ad.
Po fázi nastavení CRM systému a importu již reálných zákaznických dat přichází na řadu jeden z nejdůležitějších procesů celé implementace CRM systému – důkladné testování. Během testování totiž můžete zatím ještě „nanečisto“ odhalit nejrůznější druhy chyb a diskrepancí:
V této fázi byste měli najít a odstranit co největší množství chyb a nedostatků – tím snížíte náklady na jejich případné odstraňování za ostrého provozu. Výsledkem by měl být nastavený s řádně otestovaný CRM systém, který je připravený na ostrý provoz.
Školení nového systému by mělo probíhat souběžně s předchozími fázemi implementace CRM systému. Proces školení můžete optimalizovat jeho vhodným rozfázováním:
→ Tip: Přečtěte si, jak se na implementaci CRM systému připravit v několika krocích.
Existují odlišné filozofie přechodu na ostrou verzi nového systému:
Po dokončení přechodu končí fáze implementace CRM systému a nastává fáze provozu a běžné údržby. Tu obvykle zajišťuje dodavatel podle rozsahu činností definovaném servisní smlouvou (SLA) a řadí se sem:
Během celého procesu implementace CRM systému byste se měli držet několika jednoduchých pouček a pravidel:
Těchto několik jednoduchých pravidel můžete aplikovat na celý proces implementace nového CRM systému a současně je použít i jako kritéria při vyhodnocování efektivity procesu.
A pokud se vám zdá celý postup příliš komplikovaný a zdlouhavý, vězte, že jím nemusíte procházet sami. Kontaktujte nás a domluvte si úvodní konzultaci zdarma, rádi vás celým procesem úspěšné implementace CRM provedeme krok za krokem.