Nejnovější průzkum mezi více než 1600 profesionály z oblasti sales a marketingu přináší neutěšené výsledky: míra fluktuace zákazníků po celém světě v současnosti přesahuje hodnotu 30 procent. Co stojí za příčinou tak dramatického nárůstu? A jak se můžete fluktuaci zákazníků účinně bránit?
Proč zákazníci odcházejí a přestávají využívat vaše služby? Vaše produkty už neodpovídají současným trendům, máte až příliš velkou konkurenci nebo jste zákazníka nestihli pořádně poznat a pochopit jeho potřeby? Udržet stávajícího zákazníka je přitom méně nákladné než získat nového. Proto by měla být jednou z vašich priorit retence zákazníků.
Jak ale správně identifikovat jejich potřeby, jak odhadnout pravděpodobnost odchodu ke konkurenci, jakou nabídku pro ně vytvořit, aby u vás zůstali? Abyste ve svém oboru podnikání uspěli, zaměřte vaše prodejní procesy více zákaznicky. K optimalizaci a personalizaci zákaznické zkušenosti vám nejlépe pomůže správně vybraný a implementovaný CRM systém.
→ Tip: Přečtěte si o zásadách při výběru nejlepšího CRM systému a o správném postupu při jeho implementaci.
Pojďme si nejprve přehledně shrnout základní data z průzkumu. Jde o výsledky dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 1600 odborníků z oblasti prodeje a marketingu po celém světě:
Podobný průzkum prováděný v loňském roce vyčíslil ztráty středních podniků způsobené odchodem zákazníků na 5,5 milionů dolarů ročně. Hovoří se dokonce o tzv. „velké rezignaci zákazníků“, která podle odhadů povede k narušení dodavatelských řetězců a problémům v zaměstnanosti – ohrožuje budoucnost společností napříč všemi průmyslovými odvětvími po celém světě.
Obchodníci a marketéři jsou frustrovaní z nedostatečných konverzí potenciálních leadů – 54 % potenciálních leadů je považováno za málo či nedostatečně kvalifikované a u 27 % potenciálních leadů nedochází k žádným interakcím a sledování.
Společnosti tak čelí poněkud skličujícímu scénáři, kdy je vrchol akvizičního funnelu přeplněný kvalitními leady, zatímco obchodníci a marketéři ztrácí zákazníky na začátku funnelu. Klíčovým faktorem vedoucím k těmto ztrátám je nedostatek dat. Jsou to právě relevantní data, která prodejní, marketingové a servisní týmy potřebují k tomu, aby jednaly v každém kritickém kontaktním bodě. Tím mohou zásadním způsobem podpořit zákaznickou zkušenost a odvrátit výše zmíněnou „velkou rezignaci zákazníků“.
Mnoho nesprávně naimplementovaných CRM systémů nedokáže poskytnout komplexní pohled na zákazníka a jeho potřeby – i toto můžeme považovat za jednu z příčin alarmující míry fluktuace zákazníků, která vede k plýtvání prostředky a ztraceným příležitostem. Co říkají data z průzkumu?
Abyste mohli efektivně bojovat s odlivem zákazníků, potřebujete moderní a kvalitní CRM systém, díky kterému získáte větší synergii a jistotu prodeje a marketingu. Více než polovina dotazovaných však uvedla, že jejich současný CRM systém způsobuje plýtvání firemními prostředky, a navíc jej nelze vhodně přizpůsobit, aby vyhovoval jejich specifickým potřebám.
I to může být důvodem, proč 55 % respondentů plánuje během příštího roku změnit svůj současný CRM systém.
Závislost na umělé inteligenci (Al) vzrůstá i napříč prodejem a marketingem. AI může mít přímý dopad na příjmy. Data z průzkumu uvádějí následující:
Budoucnost CRM je založena na prediktivních systémech, které umožňují lépe porozumět tomu, co zákazníci chtějí, a předvídat, co potřebují. Není ovšem AI jako AI – v některých případech se jako AI označují i lehké automatizační nástroje. Ano, dovedou vám usnadnit rutinní úlohy. Ale nedokážou přímo vylepšit zákaznickou zkušenost.
Oproti tomu SugarCRM nabízí AI, která je účelově vytvořena pro řešení prodejních a marketingových problémů. Je to vůbec první AI v CRM systémech, která je založená přímo na dataminingu. Nabízí mimořádnou úroveň přesnosti předpovědí bez časových ztrát trénování AI, nákladů a technických odborných znalostí, které jsou obvykle nutné k efektivnímu využití AI.
Zastavte fluktuaci zákazníků, kontaktujte nás a přejděte na SugarCRM – první CRM systém s dataminingovou AI vytvořenou přímo k retenci zákazníků.