Rozhodli jste se, že zavedete CRM do svého podniku, ale nevíte, jak postupovat? Implementace CRM systému může být poměrně náročná, nenechte se ale odradit. Máme pro Vás několik doporučení, jak se na celý proces připravit.
Cílem téměř každé firmy, která se rozhodla pro implementaci CRM systému, je zvýšení zisku a snížení nákladů. K těmto konečným cílům však vedou dílčí cíle: zvýšení průměrného výdělku prodejců, zamezení úbytku zákazníků nebo třeba zjednodušení marketingu.
Určete si konečné i dílčí cíle, kterých chcete pomocí CRM systému dosáhnout. Díky tomu budete schopni jednoduše vyhodnotit, zda zavedení CRM proběhlo úspěšně.
Tip: S čím vším Vám vlastně CRM systém pomůže? To se dozvíte v našem článku Co je CRM systém a proč ho možná Vaše společnost potřebuje víc, než tušíte?
Přesně si definujte, co od CRM systému potřebujete, kdo a jak s ním bude pracovat a které procesy ve Vašem podniku by měl usnadnit a zautomatizovat. Díky tomu si uděláte jasno v tom, co vlastně od CRM systému očekáváte, a dokážete ho implementovat tak, aby maximálně vyhovoval Vašim potřebám.
Vyberte osoby, které budou celý proces implementace řídit. Pro zavedení CRM můžete vytvořit speciální tým, který se bude skládat z projektového manažera, IT specialistů a zástupců jednotlivých oddělení, která se CRM budou pracovat. Tým se postará o to, že implementace proběhne podle představ všech oddělení ve firmě, a bude moci následně školit své kolegy, jak systém používat.
Je dobré předem zvážit veškeré náklady, které se s implementací CRM pojí. Kromě ceny samotného softwaru pamatujte i na další aspekty: náklady za přesčasy, konzultace s experty, školení zaměstnanců, případné zálohování dat, dočasné snížení produktivity a další. Připravte se na výdaje, ale nelekejte se jich: mějte na paměti, že investice do CRM softwaru se Vám vrátí.
Implementaci rozdělte na několik fází. Například můžete systém zpřístupnit všem uživatelům s tím, že ho bude plně využívat jen jedna skupina zaměstnanců či klíčových osob. Tyto osoby dále mohou pomáhat se školením ostatních uživatelů. Krok za krokem se takto přidají další skupiny zaměstnanců. Postupná implementace Vám pomůže snadno vyřešit případné problémy, kterých jste si nebyli vědomi.
Získejte zpětnou vazbu od zaměstnanců. Naučili se používat nový systém? Využívají plně jeho funkce? Možná je bude potřeba opětovně proškolit. Jsou zaměstnanci se systémem spokojeni? Pokud ne, snažte se pochopit, proč někteří nejsou ochotni systém využívat. Vysvětlete jim, v čem spočívají výhody CRM, a snažte se s jejich zpětnou vazbou pracovat.
Zhodnoťte, jestli jste dosáhli cílů, které jste si před implementací CRM systému vytyčili. Pokud proces proběhl podle plánu, pravděpodobně budete pozorovat řadu zlepšení, jako je zvýšení prodeje, více zákazníků, větší účinnost marketingových kampaní nebo třeba rychlejší spolupráce jednotlivých oddělení. Výsledky pravidelně sledujte – třeba pomocí reportů v samotném CRM.
Vyvíjíme SugarCRM – profesionální CRM software, který upravíme na míru přesně Vašim potřebám. Nabídne Vám všechny základní funkce CRM, a oproti konkurenci ještě něco navíc. Kromě toho Vám pomůžeme s implementací od A do Z. Používání CRM systému ve Vaší firmě tak bude hračka.